Невозможно пройти мимо такого текста. Николай ВАЩИЛИН, постановщик трюков к фильму «Приключения Шерлока Холмса и доктора Ватсона», специально для сайта www.221b.ru написал статью:
Как я учил Холмса приёмам борьбы Баритсу
Рекомендую к прочтению! Можно на форуме сайта
http://221b.borda.ru/?1-10-0-00000015-000-80-0#000
или в сообществе «Ру_Шерлокиана»
http://ru-sherlockiana.livejournal.com/371065.html
Вот цитата оттуда:
«Через несколько дней мы уже жарко спорили в самолёте, несущим нас к горным вершинам Абхазии. После виляний на автобусе по ущелью, мы приехали к водопаду, ещё не проснувшимся от зимней спячки. За это время я начал склонятся к тому, чтобы поставить эту схватку с приёмами английского бокса. Прототипом мне послужила сцена поединка в ринге лорда Байрона из английского фильма 1972 года "Леди Каролина Лэм", жестокая и реалистичная. Масленникову эта идея понравилась, но он выразил желание, чтобы зритель смотрел на драку с некоторой долей иронии. Не юмора, свойственному дракам в фильмах Чарли Чаплина, а тонкой иронии людей, понимающих бессмысленность происходящего. Как у Рабиндраната Тагора:
Вчера здесь гремела битва,
от крови намок песок.
А кто победил в итоге -
утренний ветерок.
Мой личный жизненный опыт борьбы со злом, воспитанный моим тренером по самбо Александром Массарским подводил меня к тому, что зло само должно погубить себя, наткнуться на преграду. Её, эту преграду, только нужно вовремя подставить. Размышляя и пробуя схему поединка, в котором роли бойцов исполняли Игорь Масленников и Марк Каплан стало ясно, что такой изнурительный бой на краю пропасти, должен был привести противников к полному изнеможению. Да ещё не выходила из головы фигура полковника Морана, добивающего убийцу профессора Мориарти — Холмса.
Так в моей голове родилась финальная фаза смертельной схватки и гибели противников».
How I trained Sherlock Holmes to Baritsu technique
Story from the Chief-stuntman of LenFilm studio’s Sherlock Holmes series
Nikolay VASCHILIN, (c) 2011, segments of the article -- written specially for the site
In the early spring of
He invited artist Mark Kaplan and me to a cup of coffee to talk about a new Sherlock Holmes film.
A year earlier, I staged a scene of knights’ fight in Maslennikov’s film "Yaroslavna, Queen of France"; there I had well studied a plasticity of actor Vasily Livanov. We started with the question: what is the Baritsu martial art? As
A few days later we already debated with fervency inside the plane which carried us above the mountain peaks of Abkhazia. After a travelling by the bus on the gorge, we arrived to the waterfall, which didn’t wake up yet from hibernation. In this time I have been inclined to agree staging this fight with the British boxing techniques. As a prototype to me was a duel scene of Lord Byron in 1972 British film "Lady Caroline Lamb", it was cruel and realistic. Maslennikov liked the idea, but he expressed his desire that a viewer to look at fight with some irony. (…)
My life experience of struggle against evil (thank to Alexander Massarsky, my Sambo trainer) taught me that evil must ruin itself, run into an obstacle. This barrier needs just to be put under in time.
(…)
So I imagined the final phase of deadly fight and the destruction of opponents. In my opinion, they should finish the fight, getting one with another on the ground and rolling inevitably down to the brink of abyss.
(…)
Now it was necessary to study the nature of both adversaries, to look at their natural plasticity, to think up their attacks and defence techniques throughout all fight scene, and then to train them these techniques to automatism. In essence, it needed to staging a dance with them, a pas de deux, in which they will show own characters, will intrigue the audience and will come to the ending, which will make a viewer to shout of joy because a favourite hero wins.
By the end of rehearsals we decided to refuse the boxing punches as they meant the comfort place and a quick change of distances. The stones didn't allow the adversaries to move in leaps. … Moriarty represented an attacking, aggressive
(…)
My task was that they will develop an automaticity and speed of techniques performance, so they could show the professionalism of the fighters.
Once we arrived after the pouring rains and were stunned by a show. The waterfall was crashing down like
… Director Maslennikov has decided to portray a vile character of Professor of the Crime World with that Holmes like a clairvoyant will guess about Moriarty’s knife. The idea astonished by its simplicity.
-----------------------------------
Cross-posted by Daniel Dubshin:
http://ru-sherlockiana.livejournal.com/371065.html
- in Russian (!)
written by Nikolay Vaschilin specially for the site