Alexander Sedov (alek_morse) wrote,
Alexander Sedov
alek_morse

Татьяна Лиознова (1924 - 2011) / Film director of "Seventeen Instants of Spring" passed away

Tatyana Lioznov, film director of TV mini series "The Seventeen Instants of Spring" (1973) USSR

Татьяна Лиознова
(1924 2011):

 

«…Как добиться того, чтобы образ Исаева олицетворял собою всё лучшее, что сложилось в народном представлении о герое, о герое с большой буквы?.. Для этого нужно было найти, учитывая профессию Штирлица, очень мотивированные ходы. Отнюдь не произвольные. Это только кажется, что всё во власти режиссёра: захотела рассказать о том, какой герой хороший, какой верный и рассказала. Нет, так нельзя. Существует ещё железная логика самой жизни, и режиссура есть подчинение всех художественных компонентов замысла этой железной логике… Главные причины многих наших неудач в том, что у нас слишком часто один фильм порождён другими фильмами, а не жизнью. Получается какое-то «почкование» фильмов, не выдерживающих сопоставления с реальностью, и потому они стреляют не «в яблочко», порождая в определённой части зрителей горечь иронии. Значит, мне нужно было найти такие доказательства положительности своего героя, которые бы не противоречили правде существования образа в его жизненной среде, и всё-таки железно необходимые сюжету.

 

В фильме есть моменты, когда я как автор рассказываю о Штирлице, а есть и такие, когда он сам о себе рассказывает. Это очень острые моменты и, по существу, невозможные для разведчика. Когда фильм показывали на первых общественных просмотрах среди разведчиков, я очень волновалась. Но первый же кадр, который я придумала, когда Штирлиц гуляет со странноватой старой женщиной в лесу, и летят птицы, он гуляет, дышит, ощущает, как пахнет весна, если растереть на ладони листик, «прогуливает» эту старуху, потому что больше ему прогуливать некого, и вдруг летят птицы, которые могут сесть где угодно, а потом взвиться и улететь. А он не может. Так я себе это представляла. И была очень удивлена, когда после нескольких первых кадров в руках моих мужественных, отнюдь не сентиментальных зрителей вдруг появились носовые платки».

 

Из книги – Л. Пайкова. Стратегия успеха: О творчестве Татьяны Лиозновой, - М., Союз кинематографистов СССР, 1988. С 105-106

 

Tatyana Lioznova, film director of TV mini series "The Seventeen Instants of Spring" (1973, USSR) with Vyacheslav Tikhonov 

Yesterday 29 September 2011 Tatyana Lioznova passed away, film director of wonderful movies including TV mini-series “The Seventeen Instants of Spring” (1973) about a Soviet intelligence agent in Berlin during the World War II.  

 

Tatyana Lioznova (1924 – 2011):

 

“I was thinking what need to do that an image of Isaev personifies himself the best of national representation about the hero? Taking into account that Stirlitz is an intelligence agent, it was need to find very motivated solutions, no arbitrary. You may think that film director’s power is boundless: if I want to tell that the hero is good and faithful fellow – I can do it easily. No, it doesn’t work. There is iron logic of the life itself, and the film director job is a subordination of all artistic components of the design to this iron logic. It is very often the main reasons of failures in cinema are the films are inspired by other films; instead the films would be generated by life. Such films lose much of reality, they are not captures the essence, do not hitting the target – so they seriously disappoint a certain part of audience. Means, I need to find such proofs of positivity of the hero which wouldn't contradict truth of existence of an image inside its living environment, and nevertheless it would be necessary for a plot.

 

In the series there are points when a film tells about Stirlitz (as if from director position), and there are points when Stierlitz tells about himself with his actions. The second type scenes are very critical ones and, in fact, impossible for a spy. When the series were showed at the first public viewing in KGB, specially for the intelligence agents, I was very much excited. But the first shot that I thought up when Stirlitz walks with an oddish old woman in forest, and birds fly, he walks, takes the air, and feels how the spring smells when a leaf rubbed on a palm, and he is forced to walk with this old woman, because he has nobody more in a foreign land, and sees the birds which can sit down anywhere – and they can soar and fly away. And he can not. So I represented it to myself. I was very surprised when, after the first film shots, these brave and strong viewers, having not a bit of sentimentality, took out the handkerchiefs from their pockets”.

 

From the book – Lubov Paikova. The Success Strategy: Films by Tatyana Lioznova, - Мoscow, The Union of Cinematographers of the USSR, 1988. P. 105-106 (in Russian)

See the beginning of "The Seventeen Instants of Spring" on YouTube - with English subtitles:

http://www.youtube.com/watch?v=zIzOma9Pyv8



Tags: rip, stirlitz, television, tv, Штирлиц, кино, меморабилия
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic
  • 15 comments