Alexander Sedov (alek_morse) wrote,
Alexander Sedov
alek_morse

Innokenty Smoktunovsky as Professor Moriarty?/ Иннокентий Смоктуновский в роли профессора Мориарти?

Сегодня исполняется 86 лет со дня рождения Иннокентия Смоктуновского.

Innokenty Smoktunovsky as Dr. Jekyll in Soviet adaptation of R.L.Stevenson's novel (MosFilm studio, 1985) 

Если  бы Смоктуновский сыграл профессора Мориарти…

Гипотеза

Александр СЕДОВ, эссе (с) март, 2011 г.

 

За несколько лет до того, как Иннокентий Смоктуновский предстал на экране в образе доктора Джекила, - пытавшегося совладать с «тёмным я», внутренним демоном по фамилии Хайд, - актёр пробовался на роль другой демонизированной персоны – профессора Мориарти в «Приключениях Шерлока Холмса». Так как актёру было уже за пятьдесят, и никакими боевыми искусствами он не владел (предстояла смертельная схватка с Холмсом у Рейхенбахского водопада!), режиссёр Масленников подыскал ему дублёра. Каскадёра Виктора Евграфова так удачно загримировали под Смоктуновского, что было решено не беспокоить великого актёра ради пары эпизодов, и профессора сыграл Евграфов.

 

Зная гениальность актера, можно представить каким изощренным интеллектуалом мог выйти его несыгранный «наполеон преступности». Такому артисту, как Смоктуновский, вполне хватало эпизода, чтобы скромное своё появление на экране обернуть в триумф. Даже в «средненьком» кино. Ну, а в талантливом фильме Масленникова его профессор Мориарти мог оказаться самим Гамлетом, впрочем, «падшим». И вопрос «быть или не быть» на краю бездны он без колебаний решал бы в пользу «Не быть».  

 

Как мы знаем, эту роль блестяще и совершенно по-своему сыграл Виктор Евграфов, но для прояснения в фильме «образа зла» задержимся на этом гипотетическом Мориарти чуть подробнее.

 

 

Vasily Livanov as Sherlock Holmes, Victor Evgrafov as Professor Moriarty

Innokenty Smoktunovsky as Dr. Jekyll in Soviet adaptation of R.L.Stevenson's novel (MosFilm studio, 1985)

Innokenty Smoktunovsky as Hamlet (1964)

Каким же мог быть Мориарти-Смоктуновский? Будучи великолепным актером, он всегда был чуток к режиссерской интонации в кино. Не исключено, что своего антигероя он тоже бы «закавычил». Позволил бы себе самоцитату, самогротеск на тему Гамлета, но уже не пародийно-шутовской, как в комедии «Берегись автомобиля», где Юра Деточкин с упоением играет принца Датского в любительском драмкружке, а другой – «исковерканный разумом и гордыней» Гамлет, что, впрочем, тоже пародия. Пародия на представителя рода человеческого, на идею сверхчеловека. Иннокентий Михайлович любил «округлять» своих героев до обобщений, при этом оставляя их совершенно конкретными и узнаваемыми.

Innokenty Smoktunovsky in a comedy "Beware of the Car"

Innokenty Smoktunovsky in a comedy "Beware of the Car"

 

Возможно, в Смоктуновском-Мориарти угадывались бы «непрожитые жизни» профессора математики: гений Моцарт (из одного фильма) и его отравитель Сальери (из другого), князь Мышкин («смиренный Гамлет») и следователь Порфирий Петрович, чеховский дядя Ваня и царь Фёдор Иоаннович, -
Innokenty Smoktunovsky as Mozart in the film-opera (1962)

Innokenty Smoktunovsky as Salieri ("The Little Tragedies", 1980)

Innokenty Smoktunovsky as Prince Myshkin

Innokenty Smoktunovsky in Chekhov's adaptation "Uncle Vanya" (1970)

Innokenty Smoktunovsky as Tsar Feodor (theatre performance)

все те блестящие роли Смоктуновского, на которые он решил бы намекнуть жестом, взглядом, интонацией. На то у актера был серьёзный «карт-бланш», ибо все эти живые души, когда-то сыгранные Смоктуновским, «томились разумом», то спотыкаясь о вопросы бытия, то их перешагивая – а это прекрасный человеческий материал для Мориарти, который, если верить Конан Дойлу, окончательно решил для себя нравственный вопрос, но, которому тот же Конан Дойл, отвел в рассказе всего несколько реплик. А чего стоит следователь Порфирий Петрович из «Преступления и наказания»! – безупречный логик и криминалист, он, пожалуй, ближе всех к достопочтенному профессору. «Как нам повезло, мистер Холмс, что вы не преступник! – однажды воскликнул полицейский инспектор. – Вы были бы лучшим!» Вот, и вкрадчиво-неумолимому Порфирию Петровичу, каким его исполнил Смоктуновский, оставался один шаг до профессора Мориарти. Сменить плюс на минус.
Innokenty Smoktunovsky as investigator Porfiry Petrovich in "Crime and Punishment" (1969)

 

Появление Смоктуновского-Мориарти взорвало бы «викторианскую вселенную», какой её изначально задумывали в 1979 году на «Ленфильме», - и возникла бы другая вселенная – параллельная и математически усложненная. Не то, чтобы этот Мориарти «перетянул бы одеяло на себя», - Смоктуновский умел играть в любом регистре, и был «человеком ансамбля», - но его острохарактерный антигерой, скорее всего, получился бы одновременно и харизматичным и тонко реалистичным наравне с Шерлоком Холмсом, а для мира, взятого в кавычки, это чересчур.

Innokenty Smoktunovsky as Prime Minister Belinger in the LenFilm Sherlock Holmes series (1986)
 

В конце концов, Смоктуновский вошёл в мир Шерлока Холмса позднее, в 1986 году,  на закате советского киномифа о «старой доброй Англии». Он переступил порог квартиры великого сыщика почти царственно, в ранге премьер-министра, и за ним угадывалась мощь многоликой нации, может, Британской, может, Советской, а, может, многоликой нации характеров империи Смоктуновского. Если б этому «гамлетовскому» потенциалу удалась карьера учителя математики, а не премьер-министра, кто знает, в какую бездну падения Мориарти нам посчастливилось бы заглянуть. И уж, наверняка, увиденное пошатнуло бы в наших глазах незыблемые устои старой доброй Англии раньше предначертанного срока. Но в фильме предстал перед нами другой Мориарти, обрисованный резкими контурами и штрихами, словно Тень из сказки Шварца.
Victor Evgrafov as Professor Moriarty in LenFilm Sherlock Holmes series (1980)



 

---------------------------------

 

Another Professor Moriarty in LenFilm studio’s Sherlock Holmes series?

A hypothetical Case

Alexander SEDOV, essay (c) 2011 March

 

A few years before as in the film adaptation of R.L. Stevenson’s novel Innokenty Smoktunovsky played Dr. Jekyll (who tried to deal with own the dark alter ego called Mr. Hyde – Mosfilm studio 1985, see video), the actor has been cast to play not less “a demonised” person named Professor Moriarty. Since the actor was already over fifty, and he did not have any fighting arts (there was a deadly fight with Holmes at the waterfall ahead of him!), director Maslennikov found the double for him. Stuntman Victor Evgrafov was so well made-up under Smoktunovsky, that the filmmakers decided not to call the great actor for a couple of scenes, as a result Professor was played by Evgrafov.

 

Knowing Innokenty Smoktunovsky as the genius actor, we can imagine what the sophisticated intellectual could be his never played “the Napoleon of Crime”. Such actor as Smoktunovsky was able to turn own modest cameo appearance into the triumph. Even in "ordinary" cinema. Without doubt, in Maslennikov's talented Sherlock Holmes series his professor Moriarty could be “the fallen” Hamlet. Being on the edge of the fall, he would have no hesitation in deciding the question «To be or to be» in favour of "Not to be".  

 

As we know, Victor Evgrafov played this character brilliantly and absolutely in own way. However it is interesting to clarify the "image of evil" in the series, so we will look at this hypothetical Moriarty (Smoktunovsky) a bit more detail.

 

 

What could be Smoktunovsky as Moriarty? Being the great actor, he was always sensitive to a director’s intonation in the movie. Probably, his antihero would be "moved into quotation marks", too. He would allow self-quote, self-grotesque on Hamlet theme, but not in a mock-fool way, as he did in Eldar Ryazanov’s comedy "Beware of the Car" (video fragment), where an auto theft Yura Detochkin enthusiastically plays the prince of Denmark in the amateur theatre. But another way of Hamlet, "corrupted by both intellect and arrogance" that is a travesty, too. As the parody of a human race’s representative, of the “Superman” idea. Innokenty Smoktunovsky liked the "rounding" of his heroes to the generalizations, while playing them quite specific and recognizable. 

Innokenty Smoktunovsky as Hamlet (1964)

Innokenty Smoktunovsky in a comedy "Beware of the Car" (1966)

Innokenty Smoktunovsky in a comedy "Beware of the Car" (1966)

Innokenty Smoktunovsky as Uncle Vanya (1970)
 

Perhaps, in Smoktunovsky’s Moriarty we would guess "the unlived lives" of the Professor of mathematics: genius Mozart (played by the actor twice, in 1962 and 1971) and his poisoner Salieri (played in 1980 -- see video, Eng subs!), Prince Myshkin (1957, "the humble Hamlet", as critics say about this Dostoevsky’s hero) and investigator Porfiry Petrovich (1969 adaptation of “Crime and Punishment”-- see film, Eng subs), Chekhov 's Uncle Vanya (1971 film) and the Tsar Fedor Ioanovich (Alexey Tolstoy’s play), those brilliantly played Smoktunovsky's characters that could be hinted with a gesture, a gaze, or an intonation. The actor had serious "carte blanche", because these living souls once played by Smoktunovsky "pined away of the mind", sometimes stumbling on the questions of existence, sometimes stepping over them – that all is a suitable human stuff for Moriarty, who, if believe Conan Doyle, finally solved the ethical dilemma for himself, but who has only few lines in the story.

Innokenty Smoktunovsky as Mozart in the film-opera (1962)

Innokenty Smoktunovsky as Salieri ("The Little Tragedies", 1980)

 

What about investigator Porfiry Petrovich in the adaptation of "Crime and Punishment"? He is a faultless logician and criminalist, and, I think, is the closest to the Professor. “How fortunate, Mr. Holmes, that you are not the criminal! – the police inspector once has exclaimed. – You could be the best!” Relentless-ingratiating Porfiry Petrovich that played by Smoktunovsky still had one step to Professor Moriarty, just replace plus with a minus.

 

The appearance of  Smoktunovsky as Moriarty would explode "the Victorian universe" originally created in Lenfilm studio in 1979, and then another universe would appear – a parallel and mathematically complicated one. It is hardly that this Moriarty "would pull the cart in his direction”: Smoktunovsky could play in any way / intonation, and was the "man of an ensemble", however his distinguishing antihero most likely would be both charismatic and subtle realistic on a level with Sherlock Holmes, but for the enclosed in quotation marks world it’s too much.


Alexander Romantsov (Minister Hope) and Innokenty Smoktunovsky (PM & Lord Belinger) in the Lenfilm Sherlock Holmes series (1986)
 

Eventually, Smoktunovsky has entered into Sherlock Holmes's world later, in 1986, at the end of the Soviet cinema myth of “good old England”. He crossed a threshold of the great detective’s flat almost regally, with the rank of the prime minister, and in him you can discern a power of the many-faced nation, maybe, British, maybe, Soviet, but, maybe, the many-faced nation of characters by Smoktunovsky empire. If this Hamletian potential makes career of the math teacher instead of the prime minister, who knows what the chasm of Moriarty’s falling we have a chance to glance into. Certainly, that we could see would shake in our eyes good old England's foundations earlier the foreordained term. But in a film we see another image of Moriarty outlined by sharp contours and strokes, like the Shadow in the adaptation of Evgeny Shvarts' play.

 


Tags: essay, hamlet, innokenty smoktunovsky, movie, russian sherlock holmes, sherlock holmes, выдуманная англия, эссе
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic
  • 37 comments